Inwestowanie w umiejętności młodych ludzi jest również inwestycją w przyszłość jednostek i ogólnie europejskiego społeczeństwa. Odpowiednio wspierana w tym zakresie młodzież ma pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy kraju, bardzo potrzebny w czasach inflacji, kryzysu mieszkaniowego i wojny w Europie. Zapewnienie młodzieży niezbędnych umiejętności oraz możliwości szkolenia zwiększają ich produktywność, konkurencyjność i innowacyjność, pomagają przygotować ich do wejścia na rynek pracy i ogólnie poprawiają ich perspektywy zatrudnienia. Ponadto rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiedzy może mieć również pozytywny wpływ na poczucie własnej wartości i rozwój osobisty młodych ludzi, a także na ich zdolność do wniesienia swojego wkładu w społeczeństwo. W szerszym kontekście może nawet zwiększyć mobilność społeczną i promować postawy włączające w lokalnych społecznościach. Umiejętności można zdobywać na różne sposoby, na przykład angażując się w organizacje wolontariackie lub uczestnicząc w mobilności akademickiej.
Europejski Rok Umiejętności to inicjatywa zapoczątkowana przez Komisję Europejską, przewidziana na 2023 r., której celem jest promowanie znaczenia uczenia się i nabywania umiejętności przez całe życie oraz wspieranie osób i organizacji w podnoszeniu ich umiejętności i kompetencji. Komisja zakłada, że zwiększenie świadomości społecznej w tej kwestii, a także realizacja inicjatyw zachęcających do inwestowania w rozwój umiejętności i szkolenia, pozytywnie przyczyni się do stworzenia bardziej wykwalifikowanego i konkurencyjnego pokolenia Europejczyków - Pokolenia Erasmusa. ESN Polska z entuzjazmem wita tę decyzję, ponieważ skupienie się na umiejętnościach młodych ludzi można łatwo postrzegać jako naturalne przedłużenie Europejskiego Roku Młodzieży 2022.
Program Erasmus+ zapewnia studentom możliwość studiowania, pracy i odbywania wolontariatu za granicą, zdobywania cennych doświadczeń, które przyniosą im korzyści zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Program oferuje wyjątkowe doświadczenie edukacyjne, które wykracza poza tradycyjną naukę w klasie, zapewniając uczniom możliwość rozwijania szerokiego zakresu umiejętności, które będą im dobrze służyć przez całą karierę akademicką i zawodową.
Jedną z najważniejszych umiejętności, jakie studenci nabywają dzięki programowi mobilności Erasmus+, jest biegłość językowa. Spędzanie czasu za granicą otwiera przed studentami nowe języki, kultury i sposoby życia oraz zmusza ich do doskonalenia zdolności językowych. Oprócz nich studenci uczestniczący w mobilności rozwijają również szeroki wachlarz kompetencji międzykulturowych. Uczą się szanować różnice międzykulturowe, rozumieć i doceniać różne perspektywy oraz skutecznie pracować z osobami z różnych środowisk.
Program Erasmus+ zapewnia również studentom możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego w wybranej przez siebie dziedzinie. Dzięki praktykom, mogą wykorzystać swoje umiejętności, zdobyć na tym polu doświadczenie i zbudować profesjonalne sieci kontaktów. Może to być bardzo cenne przy poszukiwaniu pracy po ukończeniu studiów, ponieważ czyni byłych uczestników bardziej konkurencyjnymi na wymagającym rynku pracy. Wreszcie, program zapewnia możliwość poszerzenia ich kontaktów osobistych i zawodowych, szczególnie przez poznawanie nowych ludzi z różnych stron świata nawiązywanie międzynarodowych przyjaźni i budowanie relacji z osobami z wybranej przez siebie dziedziny. W przyszłości sieci kontaktów same w sobie mogą być nieocenione, zapewniając dostęp do nowych możliwości, zasobów i wsparcia w kierowaniu karierą.
Zaangażowanie w organizacje studenckie, takie jak Erasmus Student Network, to kolejna szansa dla młodych ludzi do rozwinięcia szeregu cennych umiejętności, które będą im dobrze służyć w życiu prywatnym i zawodowym. Niezależnie od tego, czy chodzi o role przywódcze, pracę w zespołach czy wolontariat, organizacje studenckie oferują szansę na wcielenie pomysłów w życie, współpracę z innymi i podejmowanie nowych, ambitnych wyzwań.
Jedną z najważniejszych umiejętności, jakie młodzi dorośli zdobywają dzięki zaangażowaniu w organizacje studenckie, jest przywództwo. Poprzez role przywódcze uczą się, jak współpracować z innymi, delegować zadania oraz jak podejmować decyzje i motywować zespoły do osiągania wspólnych celów. Oprócz kompetencji przywódczych, studenci rozwijają również kompetencje organizacyjne i do zarządzania projektami. Organizując wydarzenia, kampanie, zbierając fundusze na szczytne cele, uczą się, jak planować, budżetować i realizować projekty, a także jak efektywnie zarządzać czasem i zasobami.
Kolejną kluczową umiejętnością, którą mają szansę zdobyć jest zdolność aktywnej i efektywnej pracy jako część zespołu. Praca nad projektami i inicjatywami z innymi wymaga od nich współpracy, skutecznej komunikacji i zrozumienia punktu widzenia rówieśników. W celu zaprezentowania wspólnej pracy rozwijają także swoje umiejętności public-speaking’u i prezentacji. Niezależnie od tego, czy prowadzą spotkania, prezentacje, czy przemawiają w imieniu organizacji, członkowie takich organizacji uczą się, jak skutecznie i przekonująco wyrażać swoje pomysły i myśli.
Wreszcie organizacje studenckie zapewniają studentom możliwość udzielania się wolontariacko i pomagania lokalnym społecznościom. Poprzez wolontariat uczą się znaczenia pracy społecznej, a także satysfakcji z wywierania pozytywnego wpływu na innych. Doświadczenia te mogą być bardzo satysfakcjonujące i pomóc w budowaniu silnego poczucia osobistej i społecznej odpowiedzialności.
W ciągu tego roku ESN Polska będzie ściśle monitorować zarówno krajowe, jak i europejskie wydarzenia związane z Europejskim Rokiem Umiejętności. Jednocześnie, wzywamy władze krajowe, jak i europejskie do uwzględnienia w swoich planach działania na ten rok następujących aspektów:
- promocję możliwości udziału w mobilności w ramach programu Erasmus+ z silnym naciskiem na praktyki oraz inne formy mobilności akademickiej, ukierunkowane na zdobycie praktycznych umiejętności rozpoznawalnych na rynku pracy;
- działanie na rzecz zwiększenia finansowania i zapewnienia lepszego wsparcia dla uczestników programu Erasmus+ w celu uczynienia go bardziej włączającym i dostępnym, zwłaszcza dla młodych ludzi o mniejszych szansach, co pozwoli na równy rozwój umiejętności tej grupy społecznej i otworzy szanse dla wszystkich;
- poprawę poziomu uznawalności wolontariatu w Polsce w celu zachęcenia studentów do dalszego angażowania się w organizacje wolontariackie, zapewniające przestrzeń do rozwijania umiejętności, które wpłyną na ich pozytywny odbiór w przyszłym środowisku zawodowym.
Wierzymy, że dzięki tym działaniom członkowie Pokolenia Erasmusa - studenci zagraniczni oraz młodzi, aktywni i zaangażowani ludzie będą mogli w pełni wykorzystać swoje możliwości i w zamian przyczynić się do ubogacenia naszego społeczeństwa.