W dniach 6-9 października odbyło się w Brukseli Business and Finance Conference, na którym miałem przyjemność reprezentować ESN Polska. W spotkaniu wzięło udział około 30 osób – Partnership Managerowie, Finansiści, Członkowie FICO i reprezentant Temu Międzynarodowego ExchangeAbility.

Agenda rozpoczynała się w piątek, kiedy to w Microsoft Innovation Centre Hugo – Partnership Manager ESN AISBL przedstawił aktualny stan współpracy z partnerami międzynarodowymi. Następnym tematem było funkcjonowanie ESNcard.org i stan prac nad poprawą wydajności strony.

Po wystąpieniu Hugo głos przejęły kraje – ESN Switzerland i ESN France przedstawiły swoje budżety. Po krótkiej przerwie odwiedziła nas przedstawicielka Hostelling International, żeby opowiedzieć o współpracy z ESN. Ostatnim punktem wizyty w budynku Microsoftu było szkolenie „Excel for everyone” przeprowadzone przez Joao Carlon z ESN Italy.

Po szkoleniu wybraliśmy się odwiedzić nowe ESN Office, które ulokowane jest po sąsiedzku z Radą Europejską i Komisją Europejską. To właśnie przy naszej obecności wydrukowany został pierwszy dokument w nowym biurze :)

Ostatnim punktem dnia była wizyta w Komisji Europejskiej, gdzie pracownik Dyrektoriatu Generalnego ds. Stabilności Finansowej, Usług Finansowych i Unii Rynków Kapitałowych opowiedział nam o działaniach Komisji Europejskiej w odpowiedzi na kryzys finansowy.

Sobota rozpoczęła się od spotkania z przedstawicielką Uniplaces, która opowiedziała o współpracy i możliwościach jej rozwoju. Następnie głos ponownie przejęły kraje, tym razem przedstawiając swoje partnerstwa. Prezentację przeprowadziły ESN Germany, ESN Lithuania, ESN Switzerland, ESN the Netherlands, ESN Poland i ESN Italy.

Po prezentacjach Jovana – Treasurer ESN International – przedstawiła stan finansów ESN International. Omówione zostały źródła finansowania i znaczenie grantu przyznanego przez Komisję Europejską, następnie potencjalne nowe możliwości finansowania. Podczas dyskusji zastanawialiśmy się w jaki sposób zwiększyć można przychody ESN AISBL.

Po południu Jovana i Hugo poruszyli kwestię webshopu, możliwości jego rozwoju, w taki sposób, żeby najlepiej służył sekcjom.  Podczas dyskusji poruszyliśmy kwestię połączenia go z ESNcard.org, kwestiami logistycznymi, dostępnymi na nim artykułami i możliwymi oszczędnościami i dodatkowymi zyskami.

Powiązany z webshopem jest temat „The new merchandise” poruszony chwilę później. Jovana i Hugo opowiedzieli o poszukiwaniach nowej firmy produkującej gadżety i pokazali nowe wzory bluz. Dyskusja skupiała się na wysokości proponowanej ceny, w której gadżety mają być sprzedawane i wartościach, którymi kieruje się producent. Już niedługo możecie spodziewać się pierwszych informacji o nowej zawartości webshopu!

Dzień zakończyliśmy prezentacjami budżetów ESN Italy, ESN Germany, ESN Portugal i ESN Austria oraz prezentacjami partnerów ESN Romania, ESN Belgium i ESN Finland.

Niedzielę rozpoczęliśmy od dokończenia prezentacji partnerów krajowych, prezentowały ESN Austria, ESN France, ESN Czech Republic, ESN Greece, ESN Portugal, ESN Estonia i ESN Finland.

Kolejnym punktem była dyskusja nad Travel Fund – dokumentem opisującym zasady zwrotu kosztów dojazdu na zjazdy statutowe ESN AISBL. Zastanawialiśmy się między innymi czy i co należy zmienić w dokumencie i czy należałoby zmienić zasady dotyczące finansowania w przypadku opóźnienia w dostarczaniu wymaganej dokumentacji.

Temat „How to support the smaller countries” skupiał się na kwestiach związanych z ewentualną zmianą zasad funkcjonowania funduszu grantowego, czy jego wielkości. Dodatkowo rozmawialiśmy o definicji „małego kraju” i znaczeniu Network Care Team w całym procesie.

Następnie głos zabrała Maria Samara – Project Coordinator ESNcard, żeby porozmawiać z nami o projekcie, naszych oczekiwaniach z nim związanych, szansach i zagrożeniach. Evelina Petrova – Main Chair FICO przedstawiła prace komitetu, omówiliśmy też w jaki sposób FICO może lepiej wspierać poziom lokalny i krajowy.

Po południu głos ponownie zabrał Hugo, który przeprowadził szkolenie „Creative Negotiation”, skupiające się na doskonaleniu umiejętności negocjacyjnych. Ostatnie szkolenie należało do Joao Carlon i nosiło tytuł „Why do we perform the audit and how”. Joao opowiadał czym audyt rzeczywiście jest a jak jest często postrzegany i w jaki sposób może być konstruktywny.

Całość podsumowało feedback session, podczas którego uczestnicy zgodzili się, że jednym z najcenniejszych elementów była możliwość wymiany dobrych praktyk i innych informacji. Mieliśmy okazję poznać charakterystykę krajów, sposoby, w jakie planują swoje wydatki i jakich partnerów pozyskują, jak i profity, które mają ze współpracy. Równie cenne było włączenie BFC w dyskusje strategiczne na temat finansów ESN International, możliwości rozwoju, czy szans i zagrożeń dla sieci.

 

Autor: Bartosz Seidel, Członek Zarządu ds. Projektów Ogólnopolskich